Isnin, 24 Disember 2012

Ujian buat Abang...

salam...baru lepas 4 hari berada di kampung bukit selambau... kerana tok abg meninggal dunia..
3bulan ni yg agak memberi kesan mendalam pada ain...

suka duka, cinta benci, kasih sayang, kehangatan, kesedihan semua nya berlaku seperti dalam sekelip mata...
lagi terasa pabila diri sebagai pemerhati.. memerhati kan suami tercinta diuji oleh Allah...

kali ni terasa ingin kongsi tentang kehidupan abg setelah ditakdir kan utk berhijrah ke tanah kelahiran...
dulu masa di putrajaya ain bertugas di presint 5... abg plak keje di tabung haji damansara...
kehidupan agak nice2 je.. xterlalu mewah n tak terlalu tersepit...
 
abg hadiahkan aku kereta avanza merun utk ke tempat kerja...
tetapi sejak mak abg sakit makin teruk di kedah..
abg yang selalu balik ke kedah setiap hujung minggu mula ajak aku pindah ke tempat dia kerana nak jaga mak yg sedang sakit kronik...

 abg cakap "saya dah lama duduk jauh dari  rumah, tapi kali ni saya nak pulang kembali nak jaga mak dan ayah dirumah..." ain diam je xbg apa2 respon pun... kebetulan adik abg dpt masuk USM... sblm ni pun dia dah dpt dah tapi dia tolak sbb nak jaga mak...

jadi bila kali kedua dapat lagi ke IPTA abg cakap bia kali ni dia yang jaga mak juga, minta ditransfer tabung haji xdapat...jadi abg amik keputusan behenti kerja 24jam.. ain pula abg uruskan utk pindah ke kedah, btugas di KEMAS Kedah pulak... abg sanggup turun naik KKLW sanggup berjumpa dgn Pengarah semata2 mengharapkan ain dpt dipindahkan dengan segera...

sebulan je pengurusan tu diselesaikan...tu pun hasil dr susah payah abg turun naik Offce n calling2 sbb nak tahu status ain...  kalau x biasanya pengurusan tu hanya dijalankan pd bulan 6 atau bulan 12 shj... tapi ain dipindah kan pada bln 10 serta merta...

Alhamdulillah... perjalanan agak lancar, ain disambut baik oleh penyelia Kemas Kedah dgn baik nya...
sekolah tempat ain bertugas pun ok je, nmmpk relaks walau kadang2 banyak jugak kerja... tp jika dibanding kn dengan Taska Rafflesia putrajaya yang ain manage sorg2 dlu byk juga ain habiskan duit gaji utk menguruskan premis tu... xcukup gaji... sanggup guna duit loan utk penuhi sedikit demi sedikit perbelanjaan Taska...

tp sejak dipindahkan ke Kedah ni... Alhamdulillah Gaji pula yang dpt disimpan n xterluak pula sbb tak digunakan... syukur abg tanggung segala2nya... ain cuma bantu apa yg patut ja... jika ada emergency matter ain akan bantu la sdikit pada abg...

Alkisahnya...
selepas dipindah kan, sakit mak makin teruk, kebetulan pula ain pun tengah mengalami alahan ketika mengandung trimester pertama... jadi abg jd pening kepala sket nak melayan ain... dengan mak pula sakit2... kesian mak... ain pun xdpt jaga nya dengan baik...

mak makin teruk... makin kurus, menangis xhenti2... ayah xdpt tidur setiap malam sbb  jaga mak, adik2 abg pun sama... kesian tengok keadaan  mereka... aku pula masih alahan n lemah...

mak dimasukkan hospital sg petani, ayah n adik2 abg jaga mak dengan baik skali tp kadang2 ada juga sdikit refleksi sbb mgkin kepenatan juga agaknya... tapi mereka tetap sabar menjaga mak...
ain pula pernah ditegur ayah kerana xdpt jalan kan tugas sebagai menantu dengan baik, sampai mak terasa dengan ain...

sbnrnya: masa di wad kelas 1 lagi ain bisik dengan mak, ain minta maaf jika ada salah silap ain mak terasa sbb xdpt menjenguknya selalu, kata mak pada ayah "abang ada menantu, sy xda menantu" terasa sebak dihati bila mak berfikiran begitu, mungkin juga salah ain sbb xselalu jenguk mak, tapi hari tu ain jumpa mak sorg2 dlm wad, ain cakap "walau macam mana pun, ain tetap anak menantu mak, ain tetap sayang mak mcm mak ain sndr, ain minta maaf kalau buat mak sedih" mak terkejut lalu menangis depan ain... 

ain paham... tapi tak mampu, dgn keadaan ain sndr... dicium kepala mak, diusap dahi mak, ditarik tangan mak utk pegang baby dlm perut ain, nampak muka mak berseri2 senyum... tanda senang walau tangan nya xdpt begerak dgn baik... sedih... teringat kata2 mak cakap pada ayah sblm ni... mak... walau pun ain bkn lah anak yg dikandung mak 9 bln.. bkn lah dr darah daging mak, tapi ain anggap mak tetap mcm mak ain... cuma ain xmampu... 

12/11/2012 mak meninggal selepas hari jadi abg...
adik2 abg nmpk sedih sgt, menangis xhenti2 krn rasa xcukup utk berkhidmat sbg seorang anak, apatah lagi abg... meninggal slps tanggal lahir nya 11/11... aku kaku sebak melihat mak pergi dlm keadaan xsempat nak melihat cucu dlm kandungan, xsempat nak makan udang besar2...

aku lemah... rasa mcm nk pengsan, aku menahan sebak aku yg terbuku didada sudah lama membeku.. menanti mak abg sihat mengharap kasih sayang seorang ibu disisi... namun rezeki ku tak lama... baru sebulan  setengah aku dipindah kn ke Kedah, Mak abg pergi ke Rahmatullah... 

malam kian kelam... 2 pagi mak dihantar dan diuruskan di rumah, kata ayah sejak mak pindah di rumah baru ni tak sempat mak merasa kemewahan hasil dri titik peluhnya n ayah sejak berniaga dulu utk ke rumah baru, ayah minta jenazah mak di uruskan di bilik utama sbb sepatutnya bilik tu bilik mak dan ayah, tapi sejak berpindah mak xpernah dpt rasa bilik tu... 

keluarga abg sgt sedih, abg, adibah, ammar n ayah xputus2 membaca yasin ditepi mak, dicium pipi mak, di peluk mak kerana kasihnya mereka pada mak... aku hnya melihat n kaku dengan hati yang lemah dahaga juga kasih sayang seperti itu... 

keesokan harinya... sebelum van jenazah datang kami sempat ziarah tempat mak berbaring, wajah berubah air muka cerah berbanding mlm sebelum nya... melakar senyuman manis tanda ketenangan menghadap Ilahi... anak2 mak tenang melihat mak begitu...

pengurusan dia dipermudahkn oleh Allah... perjalanan ke tanah perkuburan menjadi saat2 terakhir dia akan menjadi sbahagian dari perut bumi... perjalanan mak penuh ranjau berduri... tapi Allah lebih sygkn mak... teringat kata2 ayah dulu... masa membersihkan mak ketika mak masih ada... "Allah tu Maha Mengetahui.. nnt bau2 busuk kt akhirat nnt Allah tukarkn dengan wangian yg sedap sekali" kata2 ayah, memahat hati anak2 mak utk jaga mak dengan baik...

aku sbg pemerhati, memerhati dari jauh ttg kehidupan mereka... aku kagum dgn kehidupan mereka.. bertambah kagum dengan abg yg banyak menangis dlm kamar hati aku... ini lah Ujian buat abg sekeluarga.. terutama abg...

moga akhir tahun 2012 ni menjadi kenangan yg terhebat untuk diingati... dan 2013 menjadi kn keadaan yg lebih baik... 

 

Tiada ulasan: