Isnin, 29 Disember 2008

makan ikan berulat??!!... ya Allah!!!!

Assalamualaikum w.b.t, selamat bertemu kembali kawan-kawan... agak lama juga ain tak menulis blog ni... orang pun dah ramai bertanyakan tentang perkembangan sofieya, ade yang tanya khabar dengan meghantar SMS, calling-calling, yahoo messenger dan macam-macam lagi, sampai tak terlayan ain nak menjawab, pada kawan-kawan yang terlupa nak balas tu ain betul-betul mintak maaf sangat, ain pun ada rutin harian sendiri, nenek ain sakit masuk hospital baru2 ni, mula-mula kencing manis pastu rupa2nya doktor cakap nenek ain kencing manis peringkat awal, jadi dlm 24jam nenek akan di masukkan 6 botol air... cuba bayangkan nenek duduk kat hosp tu selama 6 hari, agak2nya berapa banyak botol yang disalaurkan dalam darah nenek... huu... hari2 kene suntik ubat... sampai badan nenek jadi gemuk air... alhamdulillah sekarang dia dah balik rumah, dia takleh wat keje banyak2, jadi ain dan maksu la yang akan uruskan rumah huhu... banyak lak cakapnye... hehe... kembali pada point yang asal...

Hari ni ain nak berkongsi sedikit pengalaman pada semua.... agak2 mungkin membuatkan kita sebagai pelanggan di restoran luar lebih berhati2 dengan sifat2 peniaga restoran yang suka menyimpan makanan2 lama ni...huhu... sebenarnya hari ni sofieya ada rakaman lagu kat studio area kajang, bukan ape persiapan untuk ke Golok nanti nak la kene touch-up skit... dari pagi pukul 11am sampai asar, baru leh makan, haha perut dah bermacam2 bunyi... aduh... laparnye!!! tak tertahan rasanya... ain dah gastrik minum lak air 100plus hua!!! lagi la gastrik teruk... akhirnya izza ajak kami keluar makan... huu... masing2 naik keta terus ke sebuah gerai yang berdekatan dengan area kajang ni... masing2 menggelidat makan nasi belauk masing2...

 huhu ain pun makan biase2 je... tengah2 makan kami pun duduk sibuk bercerita pasal ikan haruan goreng yang di makan oleh izza, jadi nak sedap kan cerita ain pun bukak la crita pasal belut kat tempat ain, sedap belut ni sebenarnya manis je dagingnya... ain dah rasa... izza dan ain jeffrie pun rancak bercerita, huda pulak khusyuk makan ikan goreng kat pinggan dia... huhu TIBA-TIBA tengah kami rancak berbual, huda pula yang loya tekak nak termuntah, dia tolak pinggan kedepan dan pergi ke singki... kami pun pelik la... masing2 nak tergelak... mungkin huda loya sebab cerita kami kot... ain jeffrie pun tanya kenapa kat huda... huda selak je ikan terus menjerit lari jauh2 terkejut kami di buatnya... nasib baik tak ramai pelanggan kat situ... kami pun tarik pinggan huda tengok apa yang ada kat dalam ikan goreng tu... YA ALLAH!!! rupa2 nya ada ulat tengah menguit2 kat celah2 insang ikan tu... kami pun nak termuntah... ish!!! ape la tempat ni teruk betul... masalahnya nasi pun dah habis makan, ikan pun tinggal kepala je... YA ALLAH ulat lalat rupa2nya...

 ain tak tahu la nak cakap apa2 lagi masing2 dah kembang tekak... tapi dah habis sepinggan tak boleh nak buat apa la... pelayan kat situ dah la tak minta maaf pastu leh cakap pulak "alah kak, skali skala apa salahnya" huuu... Astagfirullah, istighfar je kami ni... ain ckp ngn pelayan tu, ikan ni masak bila? sebab setahu ain kalau lalat bertelur dlm 1 hari tak mungkin boleh menetas dengan cepat... bila tanya pelayan kedai tak mengaku, katanya ikan ni semua baru masak, entah la kawan2 ain pun tak tahu perkara yang sebenar, dah la tak minta maaf.. bila ain mintak no telefon tauke bagi no salah lak, no cina yang di bantainya... aduh... kenapa ada jugak org macam ni?!! tipu, menipu, penipu... kalau terjadi apa2 pd huda? macam mana? kami dah nk gerak ke thailand, harap tiada apa2 blaku pd huda dlm perjalanan kelak...

 identiti restoran tu biar la ain rahsia kan...nnt kalau di sebut2 nama restoran tu leh jadi isu pula... kalau boleh ain nak benda ni DIKETENGAHKAN,pekerja2 yang suka buat kerja senang, simpan ikan yang tak habis dan goreng smula pada esok harinya....kalau sifat pekerja2 macam ni berterusan, bekerja sambil lewa dan suka amik jalan senang... susah la hidup kita sebagai pelanggan, sakit perut la, taun la, malaria la... dan macam2 lagi... kalau kawan2 boleh tolong bagi cadangan tentang apa yang ain patut buat untuk ketengahkan perkara ini... sila la bantu ain... dpt kan no jabatan kesihatan ke? atau ada cadangan2 yang lain? hmmm... ain pun dah kebingungan... harap kawan2 dpt tlg ain lagi sekali.... TRIMA KASIH ^_^

Rabu, 10 Disember 2008

sedikit coretan

Rahsia dan Nikmat disebalik erti "SABAR".
-----------------------------------------

MAKSUD "sabar" dalam konteks amalan batin ialah menahan hawa nafsu daripada dipengaruhi oleh sebarang gelora atau kegemparan hati atau tekanan jiwa atau perasaan atau rangsangan yang menimbulkan rasa marah atau berontak, resah- gelisah, tidak rela, sugul, kecewa atau putus asa, akibat daripada pengalaman menghadapi kesusahan, ketidak- selesaan atau sesuatu keadaan yang tidak disukai atau tidak diingini.

Kesabaran itu harus meliputi empat tindakan, iaitu:

* tabah dan tekun dalam mengerjakan taat atau ibadat kepada Allah;
* menahan diri daripada melakukan maksiat atau kemungkaran;
* memelihara diri daripada dipukau oleh godaan dunia, nafsu dan syaitan;
* tenang / teguh hati menghadapi cubaan atau musibat.

Sabar yang demikian itu adalah suatu tuntutan dalam agama dan merupakan satu ibadah, malah segala ibadat itu didirikan di atas sabar, kerana dalam mengerjakan ibadat itu kita terpaksa menanggung kepayahan dan pengorbanan.

Malah, dalam segala lapangan, kita perlu bersabar dan menangani segala kesukaran dan rintangan yang dihadapi. Orang yang gagal bersabar tidak akan tercapai matlamat dan manfaat ibadatnya.

Antara tujuan kita disuruh mempertahankan kesabaran itu ialah:

Pertama, supaya dapat mengerjakan ibadat dengan tenteram dan dapat mencapai kesempurnaan dan seterusnya mencapai matlamatnya. Jika tidak bersabar, tekanan dan ekoran daripada pelbagai kesukaran atau daripada padah pelbagai musibat menjadikan kita keluh-kesah, lalu kehilangan punca kekusutan dan pertimbangan. Keadaan ini tentulah akan mengganggu konsentrasi dan penghayatan dalam kerja ibadat, khususnya. Kadang-kadang sampai tidak dapat meneruskannya.

Kedua, untuk mencapai kejayaan (kebajikan dunia dan akhirat).

Antara firman Allah Taala tentang hal ini ialah: "Dan Kami jadikan antara mereka itu pemimpin yang memberi pertunjuk dengan perintah kami ketika mereka bersabar". (QS. 32:24); "Mereka itulah orang- orang yang dibalas (dikurniakan) bilik (martabat yang tinggi di syurga) kerana mereka bersabar (menjunjung taat kepada Allah), dan mereka dialu-alukan di dalamnya
(syurga) dengan penghormatan dan ucapan salam kesejahteraan (oleh para malaikat)". (QS. 25:75); "Sesungguhnya orang-orang yang bersabar itu dicukupkan ganjaran pahala mereka tanpa batas". (QS.
39:10);

Allah Taala menganjurkan kita supaya bersabar. Firman-Nya
(mafhumnya): "Hai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu
(melakukan taat dan menghadapi musibat), teguhkanlah kesabaran kamu, tetapkanlah kewaspadaan serta siap siaga dan bertakwalah kepada Allah agar kamu beruntung (merebut syurga dan bebas dari neraka).
(QS. 3:200).

Apabila seseorang itu berjaya mempertahankan kesabarannya dalam keempat-empat keadaan tersebut di atas, maka tercapailah darjat istiqamah dan taat dengan mendapat ganjaran pahalanya yang besar. Orang itu tidak akan terjatuh ke jurang maksiat.

Saiyidina Ali Abu Talib k. a. w pernah bermadah, maksudnya: Jika engkau bersabar, takdir itu berlaku juga ke atas diri mu, tetapi engkau dikurniakan ganjaran pahala. Jika engkau tidak sabar pun, takdir tetap berlaku juga ke atas dirimu dan engkau berdosa.

DALAM konteks menghadapi ujian (qadhak) atau musibat atau mala petaka, seseorang hamba Allah itu, insya Allah, akan berjaya mengekalkan kesabarannya , jikalau dia sentiasa mengingati atau mengekalkan kesedaran tentang hakikat atau hikmat musibat itu, atau jika hamba Allah itu sentiasa menaruh sangkaan baik terhadap Allah Taala. Malah, dengan yang demikian, kesabaran dan keimanannya akan bertambah teguh.

Sebagai perbandingan tentang hakikat musibat itu, kita katakan ada seorang bapa yang melarang keras anaknya memakan sejenis makanan yang amat digemari oleh anaknya itu. Sebaliknya sang bapa itu memaksa anaknya memakan makanan biasa daripada bahan yang murah, walaupun dia cukup mampu membeli makanan istimewa yang menjadai kegemaran anaknya itu. Apakah penerimaan atau reaksi sang anak terhadap tindakan bapanya itu?

Dan apakah kata kita terhadap sang bapa itu? Mungkin ramai antara kita akan mengatakan sang bapa itu kedekut, bakhil, tidak bertimbangrasa dan sebagainya. Akan tetapi kita tidak harus menuduh sebarangan kepada sang bapa itu sebelum kita tahu apa tujuan dia bertindak demikian. Kita harus mencari sebab-musababnya.

Inilah tindakan wajar orang yang bersabar. Demikianlah antara cara kita berhadapan dengan keadaan yang tidak menyenangkan kita atau apabila menerima cubaan atau musibat yang ditakdirkan oleh Allah Taala ke atas diri kita. Kita tidak harus terus melenting marah atau kesal mengikut arus perasaan atau rangsangan nafsu dan syaitan, kerana kita tidak tahu rahsia hakikat dan hikmat di sebalik takdir itu.

Bandingannya, katakan kita tahu, tujuan sang bapa tersebut bertindak demikian adalah kerana anaknya itu sedang mengidap suatu penyakit yang mengikut doktor, sang anak itu akan menghadapi bahaya apabila memakan makanan kegemarannya itu.

Sekarang apa kata kita? Tidakkah tuduhan-tuduhan terhadap sang bapa tadi tergugur dengan sendirinya? Dan, sang anak itu pula, apa bila mengetahui tujuan bapanya itu, apakah wajar memarahi bapanya atau berkecil hati atau menyesali tindakan bapanya itu? Sekarang tentulah kita akan mengatakan, sang bapa itu adalah seorang bapa yang bertanggungjawab dan anaknya pula tidak sepatutnya menyesali tindakan bapanya yang demikian. Katakan lagi, sang bapa membawa anaknya itu ke hospital, lalu ditahan di wad hospital itu. Maka itu terpenjaralah sang anak di hospital, terpaksa berpisah dengan keluarga dan kawan-kawanya. Selain itu dia terpaksa minum dan menelan ubat-ubat yang pahit dan disuntik. Rawatan seterunya ialah pembedahan.

Pada zahirnya, sang anak itu menderita terseksa, tetapi apabila diyakini, bahawa 'seksaan' itu adalah untuk menyelamatkannya daripada ancaman dan seksaan sebenar yang berpanjangan daripada penyakit yang dihidapinya itu, maka 'seksaan' sementara itu seharusnya diterima dengan hati terbuka, penuh rela, tenang, dan sabar.

Demikianlah semestinya penerimaan kita terhadap musibat atau ujian drpd Allah Taala. Sebenarnya penyakit itu sendiri merupakan suatu cubaan atau musibah. Melalui penyakit, kita diuji oleh Allah Taala sejauh mana kesabaran dan keimanan kita, sejauh mana dan bagaimana usaha atau ikhtiar kita merawatinya, sama ada dengan cara yang bersendikan tawakal dan tafwid atau melibatkan perbuatan syirik, yakni bergantung kepada yang lain daripada Allah dan melakukan perkara-perkara mungkar yang lain.

Dan, kalau ditakdirkan usaha rawatan itu gagal dan penyakit itu bertambah tenat, maka itu adalah ujian yang lebih besar, khususnya kepada pengidap penyakit itu. Kalau penyakit itu akhirnya membawa maut, maka ujian itu melibatkan keluarga pula. Hikmat dan hakikat di sebalik apa yang ditakdirkan Allah itu, sama ada yang baik ataupun yang buruk, kita tidak tahu.

Sebab itu kita perlu bersabar menerima dan menanggungnya. Kita sebagai hamba Allah hendaklah menghadapinya dengan hati yang tenang, penuh kerelaan, penuh kesabaran; di samping berikhtiar mengatasinya dengan seberapa daya mengikut kemampuan kita sebagai manusia, hamba Allah.

Untuk mewujudkan kesabaran, kita hendaklah sentiasa menyedari, bahawa kadar dan waktu berlakunya kesusahan atau musibat itu adalah di bawah takdir Allah Taala yang maha berkuasa. Ketetapan kadar itu tidak bertambah atau berkurang dan waktunya tidak terdahulu atau terkemudian.

Dan, untuk memelihara atau mengekalkan kesabaran itu pula, kita hendaklah sentiasa mengingati bahawa kesabaran itu bakal dibalas dengan ganjaran kebajikan dan pahala yang disimpan khas oleh Allah Taala.

Demikianlah, kesabaran itu merupakan ubat yang paling pahit tetapi paling mujarrab.

Yakinlah, keberkatan daripada kesabaran itu membawa manfaat kepada kita sekali gus menolak mudarat daripada kita. Sebagai ubat, pahitnya hanya sesaat, tetapi manisnya berpanjangan. Wallahu a'lam.

===== Al-Quran Surah Al- Baqarah Ayat 159

Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan apa yang telah Kami turunkan dari keterangan-keterangan dan petunjuk hidayat, sesudah Kami menerangkannya kepada manusia di dalam Kitab Suci, mereka itu dilaknat oleh Allah dan dilaknat oleh sekalian makhluk.

Dari Abdullah bin 'Amr R. A, Rasulullah S. A. W bersabda: " Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat..."

Jumaat, 5 Disember 2008

kawan lama dr US-CA





hm.. baru-baru ni ain install imvu sbb nak cari balik kawan lama ain dr US tu... dah dua tahun agaknya kami tak bersua... sangat-sangat rindu padanya... :) tapi bila dah instal imvu, hm... dia pula tak ingat ain... hahaha... maybe sebab ain terus lost contact kot 2 thn lps... pernah jgk dia antar msg kat home page, tp ain pun dah lama tak buka, so ain biarkan macam tu jela...

 lps ribut melanda baru la ain bebas nak buat apa-apa... yelah... dah bebas... leh la terbang kemana2... lol... bkn ape... ain memang ingat kawan lama tu, cuma ain tak sempat je nak lawat dia, dia kan jauh, cmner nak lawat... :( hmm tak pe la... nanti kalu dia da ingat ain smula maybe dia akan msg ain lg... hm.. kalau kawan2 nak tahu IMVU ni merupakan messenger same jgk macam YM...

tapi ia lebih menarik... sebab kita bloh borak dengan pelbagai situasi, kta boleh nampak dia melalui image 3d... boleh tukar2 baju, boleh pegi melancong, shopping dgn crdt sendiri, dan macam2 lagi... kadang2 dgn macam ni kite lebih senang nak dekat ngn org2 kat luar sana, kita boleh tahu mood dia, leh tahu keadaan dia dan ekpressi dia dgn 3d person... hm.. kalu home page pulak macam friendster, myspace... bagi saya best la... ^_^ hmm.. nak cakap banyak2 ain takut kwn2 sume tak paham pulak...nanti kalu kawan2 leh tengok sendiri la... lagi pun tak ramai lg org tahu pasal imvu ni, kalu kat US mmg dah berzaman agaknya, sampaikan ade jgk nenek yang berumur 53 thn pun boleh chatting... hmm mungkin sebab dorang leh la jumpa geng2 dorg kat dlm ni kot, kalu kat sane siang kat malaysia malam kan? ramai jugak org yang berbudi bahasa dlm ni... macam nenek tu leh suruh sy tido sbb da lewat malam... padahal kat tpt dia masih pagi... haha... good grandmama... haha... hm... IMVU ni penting ke? entah la.. bagi saya ok je... kalu free kite bukak la... leh latih dri sendiri utk berkomunikasi... tapi jaga2... kadang2 ade juga org2 yang nakal dlm tu... so just ignore... sbb imvu ni seakan2 dunia 3D yang betul2 infinity.... sy pun tak explore lagi benda ni betul2... cukup la sekadar ada kawan2 foreigner... and makes friend with them... haha... sgt2 seronok tapi dlm keseronokan tu jgn la kita lupa pada suruhanNYA ye? untuk adik2... kene minta kebenaran mak ayah dlu... haha... ok.. kalu kawan2 nak tahu lebih lanjut ttg IMVU... leh layari...

home page ainiz
http://www.imvu.com/Guest_ainiz
home page ainjeni
http://avatars.imvu.com/Guest_ainjeni

register la kalu kawan2 berminat... ok tu je wat mase ni... bye bye ;)

Isnin, 24 November 2008

salam... ain nak minta tolong ni...

hm... lame jgk ain tak upadate blog ni... yela... sibuk dgn kerja rumah... jd tak ada mase nk mengadap pc lame2... nnt nenek ain marah... pdn muka hahaha... well, ain nk mintak tolong skit pd kwn2 ni... hm.. kalu tak keberatan, beri la sedikit ulasan kat bawah tu... hihi

Erm...pernah tak kawan2 terfikir ble kite jadi tua nanti... apakah nasib kita?... siapa akan menjaga kite nanti eh? nanti kite akan berada di rumah anak2 kite ke? atau di rumah orang2 tua?... dan kalu kita dirumah anak2 kite... apa layanan anak2 kite pada kite? adakah kite ni akan menyusahkan mereka? adakah kite mengganggu kehidupan mereka anak beranak? adakah kita boleh claim balik kasih sayang yang kite dah bagi kat mereka dulu2? dan ape yang akan mereka lakukan pd kita bila saat kita memerlukan mereka? hm...

(kalau dulu kite dgn parent dr kecil lg kite di asuh, di beri kasih sayang yang tak terhingga, bile kita nakkan sesuatu, seboleh2 mak dan ayah kte usaha utk dptkan bnda tu walau tak mampu... mereka sanggup berkorban, kerana dlm fikiran mereka 'biarlah aku berkorban utk anak aku agar dpt mberi inspirasi pd anakku berjaya hingga ke menara gading'.... tp... bila kita sudah dewasa dan berjaya?... ape pula yg akan berlaku pd ibu dan ayah kite?...)

hm... at the same time... bila kita pun sudah berumah tangga, dah ade anak, dah ade cucu? apa nasib kita selepasnya? semua ni pasti berkait rapat dengan setiap kehidupan mak ayah kita kan?... ape kita nk buat dengan mak ayah kite kalu mereka sudah uzur... hm? dan ape perasaan mereka nnti? byk persoalan pd kepala otak ain mlm ni...sangat2 berserabut... jadi ain nak minta pendapat kawan2 kalu dapat berikan ain jawapan... tak banyak... sedikit pun takpe... atleast ain dpt jwpn dan secara tak lansung...boleh beri pengajaran pd kita semua...

so... jangan la datang melawat je tau....tolong la ain selesai kan teka teki dalam otak ni...
time kacih kawan-kawan... wslm (^_^)

Khamis, 20 November 2008

salam to our new music...




salam... 2 hari yang sangat memenatkan di kajang.... ain dan kump sofieya baru berakhir buat rakaman di studio devotees... halim banyak la jugak tolong kami, dari kolej sebelum kami melangkar ke dunia seni ni sampai sekarang... antara lagu-lagu yang kami telah rakamkan ialah rangkai kasih (lagu&lirik ; ain jeni &huda), teman terlalu akrab (halim), eksplorasi (huda) dan lagu terakhir ialah linangan air mata(ain jefrie), kesemua lagu2 ini kami bawa kan dengan rentak yang berbeza, contoh nya spt 'rangkai kasih', kami bwk lagu yg agak sweet la agar dpt mencuri hati adik2 dan kanak2 di mase kini, lagu yang kedua kami bawakkan lagu 'teman terlalu akrab' lagu agak rancak skit,khas pada sesiapa yang tak suka kan lagu slow, yang ke3 lak, eksplorasi... haaa lagu ni memang slow tapi lagu yang terakhir memang ain sendiri tak percaya ialah lagu linangan air mata dimana lagu ini mula2 flow dia slow je, pastu akhir2 memang berat giler, ala2 rock&reggea skit... hm...tak tahu lah macam mana leh dpt kan idea ni, tapi atleast sofieya membawakan kelainan bagi lagu2 yang tersendiri... wslm

Selasa, 18 November 2008

ya salam... ya salam.... majalah mangga...




salam... bertemu lagi kwan2... ni haaa... sedikit gambaran tentang fotoshoot mangga... tgok la ye...huhu... dalam mangga, tajuk besar ain ialah 'ain jeni pernah frust bercinta??' bukan la kerana sebab publisiti murahan...tapi sebab ain ni pun manusia biasa jugak jadi tak salah kalu ain berkongsi cerita kan? huhu...tak tipu la.. mmg ain pernah frust bercinta pun, ala... lagipun sebab cinta monyet je...tu pun mse menuntut di pengajian dulu, sbb ade masalah dalaman yang tak dpt di elakkan jd terpaksa la kmi break biar masalah tu selesai dgn cepat, yelah... sakit la jugak kalu tetiba terfikir dgn bnda semua ni..biasa la semua pernah bercinta, huhu... so sekarang ni ain nak tumpu pada karier dan pelajaran je la... hu... nak masuk kolej balik ni... kene banyak wat preparation nanti tak kuat tumbang la ain nanti.. anyway study tetap study, ain taknak fikir perihal2 dulu tu... huhu...biar la.. tahu ada hikmah di sebaliknya nanti kot insyaAllah...hm... ok... nk tdo la... ngntuk... take care semua... wslm

Isnin, 17 November 2008



hu... masuk mangga da.... sempena hari raya haji ni sofieya dijemput untuk ditemuramah oleh wartawan dari majalah mangga... banyak jugak la cerita yang telah lama tersembunyi dlm diri ain kat situ terbongkar, kisah cinta, kisah keluarga, dan yang paling kelakar wartawan siap tanya ciri2 lelaki impian ain lagi.... kahkahkah... maklum laa... kalu dulu beli je majalah mangga tgok artis2 hangat, tp sekarang sofieya masuk mangga, mmg segan, yelah bawak identiti nasyid, jd wartawan pun hormat je bile temuramah kami, bergambar macam biasa la, tepi kolam, nasib baik tak masuk kolam macam artis2 lain, hehe, walau macam mana pun identiti tetap identiti, ain takut jugak kalu lama2 org dah kenal takleh nak wat nakal2... hehehe... nanti orang perasan tak pasal2 kene gossip, hm... walau cmna pun sekadar suka2... sepatutnya muslim voice yang masuk mangga, tapi oleh sebab masalah yang tidak boleh di elak kan, jauh agaknya, sofieya la kene ganti tempat nye... sblm ni sofieya ade masuk dara.com jugak, saja untuk perkenalkan sofieya sbg artis nasyid wanita, tapi... mesti ramai rasa tak puas hati kan? sebab sofieya tak dapat nyatakan khilaf2 tentang suara aurat wanita itu.... tapi kwn2, ade sebab2 nya knp sofieya tampil sbg artis nasyid ni... hm... nanti ain bagi jwpnnya pd kwn2 eh?... da malam ni... ain baru balik dr kajang, wat recording kat studio devotees, lagu2 yg kami record tu untuk masuk radio nnt, insyaAllah... huu.. penat sangat niii... nanti bile dah cukup tenaga ain hantar lg ye? bubai...

Ahad, 16 November 2008

konsert ke arah final akademi nasyid

Sejarah cinta Nabi Yusuf a.s. dgn Zulaikha. Nabi Yusuf a.s. dipenjara oleh Al-Aziz, pembesar Mesir yg merupakan suami Zulaikha kerana peristiwa Zulaikha cuba menggoda Nabi Yusuf a.s. dengan menarik baju yg dipakainya sehingga terkoyak di belakang. Dengan izin Allah, seorang bayi yg kebetulan ada di situ berkata2 dan membersihkan nama Nabi Yusuf a.s. yang suci. Selepas peristiwa itu, Zulaikha menjadi gila kerana tidak dapat menahan rasa cintanya pada Nabi Yusuf a.s. hingga Al-Aziz terpaksa melepaskannya. Setelah 12 thn, Nabi Yusuf a.s. dibebaskan dan akhirnya dilantik menjadi raja. Pada suatu hari, sewaktu Nabi Yusuf a.s. berjalan2 dipasar. Baginda terjumpa seorang perempuan tua yg gila dan asyik menyebut2 namanya. Rupa2nya perempuan itu ialah Zulaikha. Dengan izin Allah, Zulaikha menjadi muda kembali hasil mukjizat Nabi Yusuf a.s. dan mereka berkahwin. Setelah peristiwa itu, Zulaikha menemui cinta yg lebih abadi. Dia benar2 bersyukur kerana Allah SWT telah memberi peluang kedua padanya. Cinta Zulaikha kepada Nabi Yusuf a.s. luput, digantikan dengan cinta kepada Allah SWT. Masanya dihabiskan dgn bermunajat kepada Allah sehingga tidak memperdulikan Nabi Yusuf a.s. yg suatu waktu dulu digilainya. Mengikut ceritanya, Nabi Yusuf a.s. menarik baju Zulaikha yg asyik beribadat. Kemudian Nabi Yusuf a.s. memberitahu Zulaikha bahawa dari mereka akan lahir nabi-nabi yg akan membawa kebenaran. Peristiwa ini menunjukkan cinta sesama makhluk hanya bersifat sementara tapi cinta kepada Allah itu yg kekal abadi.
jadi oleh sebab ini lah sofieya mengambil keputusan untuk menyanyikan sebauh lagu yang bertajuk persona zulaikha....
-->
Pesona Zulaikha
Album : Kias Cinta
Munsyid : Suhaimi Saad
http://liriknasyid.com
indah wajahnya gamit pesona
pedih jemari terluka tidak terasa
anggun tingkahnya runtun jiwamu
adakah malaikat menjelma manusia

saat kau turutkan perintah nafsumu
enggan dia tunduk pada godaanmu
dihasut amarah kau lontarkan fitnah
terpenjara Yusof pertahan imannya

begitu cinta si Zulaikha
tega mendamba kekasihnya
hingga tenggelam dalam amukan rindunya
namun tika datang cahaya
dari Cinta segala cinta
seluruh jiwa kini hanyalah Khaliqnya

berganti rayu pada yang Satu

basah bibirmu meratib asma' yang Esa
hati yang tulus rindu yang Qudus
inilah cinta yang sebenarnya cinta

dalam kehilangan kau temui iman
tidak dibiarkan engkau kehancuran
Yusofmu di sisi Tuhanmu di hati
hanya pengabdian bukti kesyukuran

oh Zulaikha, engkau alihkan cinta
dari cinta hamba ke Penciptanya
rindumu bukanlah pemusnah diri
tetapi penemu Cinta Hakiki
oh Zulaikha, kisahmu mempesona
kisah cinta yang akhirnya bertemu cintanya

Sabtu, 15 November 2008

16nov2008

,



hari ni ain duk umah je... nenek pegi kenduri, tinggal moyang dan ain kat dalam rumah besar ni... hm... bosannye takde ape yang ain nak buat la... baru je lps edit blog ni tapi masih lg blum dpt explore sepenuhnya, tapi ingat juga ain pada keluarga tercinta, atuk, nenek, ayah, emak, saudara mara, semua... ain sangat2 hargai dorg. bukan ape, dari kecik lagi ain dijaga oleh nenek dan atuk, mak dan ayah sibuk dengan kerja. ain pun semakin membesar sibuk dengan pelbagai persiapan untuk further study, hm... sekarang tengah study leave...huhu... nak masuk kolej balik ni rase liat je... yela... macam-macam berlaku kat kolej dlu hehehe... akibat terlalu aktif dalam kokurikulum ain lupa nak masuk kelas sampai lecturer marah-marah... memang silap ain jugak sebab tak bgtau, tahu2 ade persembahan, lakonan la... huhu... buat kawan-kawan yang masih dalam pengajian jangan lupa balance kan hidup anda dengan pelajaran.... nanti jadi macam ain, ha... rugi tau....









cuba fikir sat jaaa....



Wanita ibarat bunga... cantik indahnya pada pandangan mata hanya sementara... Yang kekal menjadi pujaan manusia, hanyalah wanita yang mulia akhlaknya... kerana akhlaq itu umpama bunga diri.. Tiada guna berwajah cantik tetapi akhlaq buruk.. tiada guna juga berwajah cantik tetapi hati kosong dari ilmu... Ibarat bunga.. ada yang cantik bila dipandang tetapi busuk baunya... Ada pula yang kurang menarik dan baunya juga kurang menyenangkan... Ada juga bunga yang tidak menarik pada pandangan mata kasar.. tetapi bila dihalusi dengan mata hati, ternyata amat tinggi nilainya....



Wanita adalah makhluk Allah yang amat istimewa. Kemuliaan dan keruntuhan sesuatu bangsa terletak di tangan wanita. Oleh yang demikian, Allah telah menetapkan hukumnya ke atas mereka; walaupun berat di pandangan mata si jahil dan ingkar tetapi ia adalah kemanisan iman yang dicicip oleh wanita solehah.

Jumaat, 14 November 2008


Ya Allah....
Seandainya telah Engkau catatkan...
Dia milikku tercipta buatku...
Satukanlah hatinya dengan hatiku...
Titipkanlah kebahagian antara kami...
Agar kemesraan itu abadi...
Dan Ya Allah...ya tuhanku yang maha mengasihi...
Seiringkanlah kami melayari hidup ini...
Ketepian yang sejahtera dan abadi...
Tetapi Ya Allah...
Seandainya telah engkau takdirkan...
dia bukan milikku...
Bawalah ia jauh dari pandanganku...
Luputkanlah ia dari ingatanku...
Dan peliharalah aku dari kekecewaan...

Serta Ya Allah Ya Tuhanku Yang maha mengerti...
Berikanlah aku kekuatan...
Melontar bayangannya jauh ke dada langit...
Hilang bersama senja nan merah...
agarku bisa bahagia...
Walaupun tanpa bersama dengannya...

Dan Ya Allah yang tercinta...
Gantilah yang telah hilang...
Tumbuhkanlah kembali yang telah patah...
Walaupaun tidak sama dengan dirinya...
Ya Allah Ya Tuhanku...
Pasrahkanlah aku dengan takdir Mu...

Sesungguhnya apa yang telah enkau takdirkan...
Adalah yang terbaik buat ku...
Kerana Engkau maha mengetahui...
Segala terbaik buat hambamu ini...

Ya Allah...
Cukuplah Engkau sahaja yang menjadi pemeliharaku...
Di dunia dan di akhirat...
Dengarlah rintihan dari hambamu yang daif ini...
Jangan Engkau biarkan aku sendirian...
Di dunia ini mahupun di akhirat...
Menjuruskan aku kearah kemaksiatan dan kemungkaran...
Maka kurniakanlah aku seorang pasangan yang beriman...
Supaya aku dan dia sama-sama dapat membina kesejahteraan hidup...
Ke jalan yang Engkau redhai...
Dan kurniakanlah padaku keturunan yang soleh...

Amin ...Ya Rabbal A'lamin.

aduhai...

salam... aduhai... hari ni memang sangat2 letih ain duk umah jeee.... sepatutnya sofieya akan terbang ke johor untuk tengok proses convocation bagi tadika nuri yang dikata kan famous dikalangan tadika2 lain... jadi kami dengan sukacitanya nak la pergi kesane... hehhehe tapi... last2 minit tak jadi pegi... huhu tensyennye... duk umah macam tak ade ape2 blaku la... kawan2 lain sume bengang... takpe laaa... ade la hikmahnye... insyaAllah ade lagi yang terbaik utk sofieya nnt yang penting kene sabar dalam menghadapi ape jua keadaan...

Rabu, 12 November 2008

alhamdulillah


syukur ke hadrat ilahi dengan limpah kurnianya akhirnya ain dapat buat blog sendiri... mula-mula memang tak yakin... tapi mungkin kerana sifat ingin mencuba... ain cuba juga... walau macam mana pun blog ain masih terbengkalai lagi... banyak lagi yang ain nak kene explore... ape-ape pun terima kasih kepada, keluarga, sahabat, teman istimewa dan juga kawan-kawan yang sentiasa menyokong ain selama ini... terima kasih banyak-banyak... kalu ade ape-ape suggestion untuk blog ni amat lah dialu-alukan... moga kita bersama berjaya dalam mewarnai kehidupan masing-masing...