Khamis, 27 Disember 2012

trimester terakhir

salam... trimester terakhir utk ain dan baby... tahniah buat sahabat2 yang juga sudah pregnant beberapa minggu dan bulan...tak sangka pejam celik pejam celik, da nk masuk 8-9 aku mengandung... mcm2 yg dilalui, mcm yang dirasa.. abg la yg paling byk bersabar akan keletah ku... nk makan IKEA?? jom.. nk makan POPCORN garret??... yg mahal giler tu.. jom.. nk tu jom... nk ni jom.. pastu dia la urus semua utk ku dalam dan luar.. semua kerana kesabaran abg dlm menjaga ain yg byk karenah ni hehe...so dlm trimester terakhir ni nak jugak ain share skit ttg apa yg ain consume sekarang.. yg jd sihat dr sebelum ni alhamdulillah..

Nutrisi Penting Selama Kehamilan. Seiring pertambahan usia kandungan, maka kebutuhan gizi ibu hamil akan meningkat, terutama setelah memasuki kehamilan trimester kedua. Sebab pada saat itu, pertumbuhan janin berlangsung pesat - terutama perkembangan otak dan susunan syaraf ? dan membutuhkan asupan gizi yang optima

Sumber : Nutrisi Penting Selama Kehamilan


so dah tahu awal2.. HERBALIFE is the best product of the world...so sesapa yg time preggy ni xsempat minum agak rugi jugak la...terutama skali ain huhuhu sbnrnya bulan 1-3 pregnant ain betul2 xserius amik shake sbb xleh minum sbb loya2 sket... tp bile tgok herbalifer2 pn alami bnda yg sama dorg kata dorg minum jugak sbb dorg sayang baby dorg... pada ain dlu mula2 xpercaya la...jd ain on off je minum shake ni... minum je muntah.. smpai abg kata ntah2 baby xnk shake x? jd ain amik f1 n jus utk consume tu pun kadang2 minum kadang-kadang x...
 
makan punya la makan... amik obimin dan susu je utk recover balik nutrition baby.. masuk trimester ke dua 4-7bulan berat baik mendadak setiap 1 bulan.. bkn 1 @ 2kg... tp 6-7kg sebulan... subhanallah... makan pun bukan main lagi syok makan je keje... obimin amik jgk tp on off pastu abg buat susu... HERBALIFE??? lansung tak sentuh... sbb da sedap makan makanan biasa...

lagi satu xde lg perasaan kesedaran ttg nutrisi ni agrh.... ruginyaaa.... kalau la masa boleh brulang... huhuhu... dah terlambat dah.. so gunakan masa yang ada je...
 
bila time appoinment doktor mula la nurse tnya... berat badan naik ni... awak kene jaga makan.. minum air gula smpai 2 kali sbb takut ada refleksi penyakit.. kencing manis or darah tinggi...buku baby ain dr sticker putih tetiba nurse tukar warna hijau... argh frust la pulak... xcukup lg nurse bg pulak kertas pantau BP setiap selang sehari mesti check BP...
 
2 minggu pertama... abg bleh la check, result dia??? darah rendah... haaa nurse kata pulak makan obimin jgn  tinggal then banyak kn amik makanan berunsurkan boleh mengganti darah dalam badan macam kerang atau seafood... ase nye mmg tu je la dimakan, banyak plak tu smpai terlebih2..
berat naik dan naik, muka ain pun da macam pinggan, ada double chin lg... aduh risau la pulak, tangan ni asik kebas2, pastu makan la banyak mana pun kejap2 msti gastrik.. pedih ulu hati ni... kalau da makan kurang sket.. pastu selang setengah jam lapar balik... mana la tak nya makan je keje...
 
next appoinment nurse, aduh kene marah lagi... sbb berat badan naik lg 6kg... berat badan ni tak normal.. sepatutnya kene naik 0.5 @ 1kg je dlm masa 2 minggu- sbln... huhu adoi ain makan apa ni ase nye da jaga makan jgk kot... roti canai 2 keping, nasi lemak 2 bungkus ok la tu... brekfast pepagi heee... dahsyat tol bila dikira semula kandungan kalorinya kn... hurmmm..

nurse bagi lg kertas check BP selang sehari... kali ni kene buat urinate pulak... sbb takut baby bermasalah... so... risau jugak...  tp kali ni mmg xbuat sbb xde masa... dgn eksiden lagi.. dgn tok baru pas meninggal... n macam2 adegannya... huuu risau takut kene marah... risau jugak kaki mula xdpt nk tampung badan... sakit kaki2 ni... kesian lutut ase nk tcabut... pinggang lak berbisa rasanya..

jd ain amik keputusan minum gak herbalife sbb tgok blog mummy herbalifer yg lain sume nya result yg bagus, jd seminggu terakhir sblm appoinment baby, ain sempat consume shake setiap pagi... tapi gaya makan tetap sama... roti canai 2 keping n kali ni tukar mihun pulak 2 bungkus ade lauk... hehe...
bukan apa.. lapar laaa setiap 3 jam msti lapar.. tp pepagi minum... ase mcm baby happy je sbb kenyang kot... xmeragam n xase sakit perut sbb gastrik...

pada hari Appoinment, nurse check buku merah... naik atas katil, ukur perut then dengar jantung baby guna ultra sound, nurse kata ok jantung baby sihat, degupan cantik... pastu check BP, nurse kata "ok normal!!" hehe alhamdulillah... then dia tnya berat brapa ?? ain cakap la 86kg.. dia pun mula pelik mcm keliru nk marah x marah, then dia belek2 buku... fokus lama... tetiba tnya knp xbuat check BP n urinate?? ain pun dgn laju nya cakap, baru2 ni sy eksiden, pastu tok baru pas meninggal jd tangguh2 xsempat buat...

dia belek lg buku merah tu... awak minggu lepas 85kg kn? sblm ni awak naik banyak, tapi kali ni berat awak naik NORMAL... pelik jugak dia, pastu dia puji la cakap "haaa berat ni la yg sepatutnya ada pada ibu mengandung" pastu dia snyum.. weeeee!!! ^_^ naik sekilo je?? subhanallah... seminggu je consume, tq Allah for giving me oppoturnity on my healhty... tq Herbalife...

Isnin, 24 Disember 2012

Ujian buat Abang...

salam...baru lepas 4 hari berada di kampung bukit selambau... kerana tok abg meninggal dunia..
3bulan ni yg agak memberi kesan mendalam pada ain...

suka duka, cinta benci, kasih sayang, kehangatan, kesedihan semua nya berlaku seperti dalam sekelip mata...
lagi terasa pabila diri sebagai pemerhati.. memerhati kan suami tercinta diuji oleh Allah...

kali ni terasa ingin kongsi tentang kehidupan abg setelah ditakdir kan utk berhijrah ke tanah kelahiran...
dulu masa di putrajaya ain bertugas di presint 5... abg plak keje di tabung haji damansara...
kehidupan agak nice2 je.. xterlalu mewah n tak terlalu tersepit...
 
abg hadiahkan aku kereta avanza merun utk ke tempat kerja...
tetapi sejak mak abg sakit makin teruk di kedah..
abg yang selalu balik ke kedah setiap hujung minggu mula ajak aku pindah ke tempat dia kerana nak jaga mak yg sedang sakit kronik...

 abg cakap "saya dah lama duduk jauh dari  rumah, tapi kali ni saya nak pulang kembali nak jaga mak dan ayah dirumah..." ain diam je xbg apa2 respon pun... kebetulan adik abg dpt masuk USM... sblm ni pun dia dah dpt dah tapi dia tolak sbb nak jaga mak...

jadi bila kali kedua dapat lagi ke IPTA abg cakap bia kali ni dia yang jaga mak juga, minta ditransfer tabung haji xdapat...jadi abg amik keputusan behenti kerja 24jam.. ain pula abg uruskan utk pindah ke kedah, btugas di KEMAS Kedah pulak... abg sanggup turun naik KKLW sanggup berjumpa dgn Pengarah semata2 mengharapkan ain dpt dipindahkan dengan segera...

sebulan je pengurusan tu diselesaikan...tu pun hasil dr susah payah abg turun naik Offce n calling2 sbb nak tahu status ain...  kalau x biasanya pengurusan tu hanya dijalankan pd bulan 6 atau bulan 12 shj... tapi ain dipindah kan pada bln 10 serta merta...

Alhamdulillah... perjalanan agak lancar, ain disambut baik oleh penyelia Kemas Kedah dgn baik nya...
sekolah tempat ain bertugas pun ok je, nmmpk relaks walau kadang2 banyak jugak kerja... tp jika dibanding kn dengan Taska Rafflesia putrajaya yang ain manage sorg2 dlu byk juga ain habiskan duit gaji utk menguruskan premis tu... xcukup gaji... sanggup guna duit loan utk penuhi sedikit demi sedikit perbelanjaan Taska...

tp sejak dipindahkan ke Kedah ni... Alhamdulillah Gaji pula yang dpt disimpan n xterluak pula sbb tak digunakan... syukur abg tanggung segala2nya... ain cuma bantu apa yg patut ja... jika ada emergency matter ain akan bantu la sdikit pada abg...

Alkisahnya...
selepas dipindah kan, sakit mak makin teruk, kebetulan pula ain pun tengah mengalami alahan ketika mengandung trimester pertama... jadi abg jd pening kepala sket nak melayan ain... dengan mak pula sakit2... kesian mak... ain pun xdpt jaga nya dengan baik...

mak makin teruk... makin kurus, menangis xhenti2... ayah xdpt tidur setiap malam sbb  jaga mak, adik2 abg pun sama... kesian tengok keadaan  mereka... aku pula masih alahan n lemah...

mak dimasukkan hospital sg petani, ayah n adik2 abg jaga mak dengan baik skali tp kadang2 ada juga sdikit refleksi sbb mgkin kepenatan juga agaknya... tapi mereka tetap sabar menjaga mak...
ain pula pernah ditegur ayah kerana xdpt jalan kan tugas sebagai menantu dengan baik, sampai mak terasa dengan ain...

sbnrnya: masa di wad kelas 1 lagi ain bisik dengan mak, ain minta maaf jika ada salah silap ain mak terasa sbb xdpt menjenguknya selalu, kata mak pada ayah "abang ada menantu, sy xda menantu" terasa sebak dihati bila mak berfikiran begitu, mungkin juga salah ain sbb xselalu jenguk mak, tapi hari tu ain jumpa mak sorg2 dlm wad, ain cakap "walau macam mana pun, ain tetap anak menantu mak, ain tetap sayang mak mcm mak ain sndr, ain minta maaf kalau buat mak sedih" mak terkejut lalu menangis depan ain... 

ain paham... tapi tak mampu, dgn keadaan ain sndr... dicium kepala mak, diusap dahi mak, ditarik tangan mak utk pegang baby dlm perut ain, nampak muka mak berseri2 senyum... tanda senang walau tangan nya xdpt begerak dgn baik... sedih... teringat kata2 mak cakap pada ayah sblm ni... mak... walau pun ain bkn lah anak yg dikandung mak 9 bln.. bkn lah dr darah daging mak, tapi ain anggap mak tetap mcm mak ain... cuma ain xmampu... 

12/11/2012 mak meninggal selepas hari jadi abg...
adik2 abg nmpk sedih sgt, menangis xhenti2 krn rasa xcukup utk berkhidmat sbg seorang anak, apatah lagi abg... meninggal slps tanggal lahir nya 11/11... aku kaku sebak melihat mak pergi dlm keadaan xsempat nak melihat cucu dlm kandungan, xsempat nak makan udang besar2...

aku lemah... rasa mcm nk pengsan, aku menahan sebak aku yg terbuku didada sudah lama membeku.. menanti mak abg sihat mengharap kasih sayang seorang ibu disisi... namun rezeki ku tak lama... baru sebulan  setengah aku dipindah kn ke Kedah, Mak abg pergi ke Rahmatullah... 

malam kian kelam... 2 pagi mak dihantar dan diuruskan di rumah, kata ayah sejak mak pindah di rumah baru ni tak sempat mak merasa kemewahan hasil dri titik peluhnya n ayah sejak berniaga dulu utk ke rumah baru, ayah minta jenazah mak di uruskan di bilik utama sbb sepatutnya bilik tu bilik mak dan ayah, tapi sejak berpindah mak xpernah dpt rasa bilik tu... 

keluarga abg sgt sedih, abg, adibah, ammar n ayah xputus2 membaca yasin ditepi mak, dicium pipi mak, di peluk mak kerana kasihnya mereka pada mak... aku hnya melihat n kaku dengan hati yang lemah dahaga juga kasih sayang seperti itu... 

keesokan harinya... sebelum van jenazah datang kami sempat ziarah tempat mak berbaring, wajah berubah air muka cerah berbanding mlm sebelum nya... melakar senyuman manis tanda ketenangan menghadap Ilahi... anak2 mak tenang melihat mak begitu...

pengurusan dia dipermudahkn oleh Allah... perjalanan ke tanah perkuburan menjadi saat2 terakhir dia akan menjadi sbahagian dari perut bumi... perjalanan mak penuh ranjau berduri... tapi Allah lebih sygkn mak... teringat kata2 ayah dulu... masa membersihkan mak ketika mak masih ada... "Allah tu Maha Mengetahui.. nnt bau2 busuk kt akhirat nnt Allah tukarkn dengan wangian yg sedap sekali" kata2 ayah, memahat hati anak2 mak utk jaga mak dengan baik...

aku sbg pemerhati, memerhati dari jauh ttg kehidupan mereka... aku kagum dgn kehidupan mereka.. bertambah kagum dengan abg yg banyak menangis dlm kamar hati aku... ini lah Ujian buat abg sekeluarga.. terutama abg...

moga akhir tahun 2012 ni menjadi kenangan yg terhebat untuk diingati... dan 2013 menjadi kn keadaan yg lebih baik... 

 

Ahad, 16 Disember 2012

Dunia baru

selamat berakhir tahun 2012...
masyaAllah!!! pejam celik pejam celik da 2 tahun ain tinggal blog ni...
kesibukan melanda pabila sudah meninggalkan kumpulan sofieya sekian lama...

kawan2 ain ade yang da kawin..

ade yang da beranak 2 3...
ada yg buat bisnes sendiri...
ain pulak sekarang bekerja di sektor awam sebagai pendidik di putrajaya...baru berumah tangga dengan pilihan hati pilihan Allah... 
Mohd Zulkifly bin Hj Che Rus... tak sangka dia yang dihadiahkan oleh Allah utk ku...

sejak 2 tahun lebih berkawan asik kami bergaduh aje...xpernah dia senyum dengan ain...
nak bergurau dgn ain lagi la susah..garang xtentu pasal..
mana-mana ain pergi dia la yang paling risau... tu tak boleh... ni tak boleh... 
sampai ain pun asik naik angin je dengan dia ni...

tp mungkin Allah lebih mengetahui apa yang ain tak tahu...

tak putus-putus ain berdoa... dgn guna doa istikharah setiap kali solat...
Ya Allah... adakah dia terbaik utk ku... utk agamaku... utk kehidupan dunia akhirat ku, utk anak-anakku.. utk keluarga ku... n utk kebahagiaan ku... jika dia terbaik utk ku maka satu kan lah hati ini dengan redhaMu... dan jika dia xterbaik utk ku... utk agamaku... utk kehidupan dunia akhirat ku, utk anak-anakku.. utk keluarga ku... n utk kebahagiaan ku... maka aku redha... Kau jauh kan lah lelaki sebegini dari kehidupan ku walaupun aku kecewa Ya Allah... temukanlah aku dgn lelaki pilihan MU...

kalau duduk sensorang mesti termenung... dgn kata2 hati...
dengan panas baran dia ni... mampu kah didik aku jaga aku n bahagia kan aku anak beranak kelak?

tp ternyata semua itu berubah setelah kami diijab kabulkan... 

segala yg panas tentang dia semua berubah jadi sejuk... 

kalau dulu dia lansung tak pandai nak bergurau kini terlebih-lebih pulak gurauannya...

dulu kedekut senyum... lansung tak mau senyum kt ain... pandang ain pun tak...nak bgurau?? jgn haraplah..
tapi kini asik ain ja yang di perhatikan nya ain ja yang asik di usiknya smpai tak larat nak melayan dia...

lagi membahagiakan kini ain mengandung anak pertama... biasa la.. dia tetap takut apa2 berlaku pd ain..
dijaga nya rapi.. diurusnya baik n terbaik... subhanallah... inikah sikap nya yang sebenar jika dibandingkan dengan dahulu... agak menggerun kan...

ya Allah... ketakutan dahulu semua berubah jadi kebahagian yang teramat sangat..

sampaikan ain sndr jd ralat dgn perubahan dia... kdg2 nak bergaduh-gaduh.. tp dia pula mcm wanita..

sentiasa belinangan air mata.. sentiasa merajuk dgn kata2 yang boleh menyedihkan hatiku... merajuk...

maksud ain mengajuk tu contohnya dia cakap terus terang laaa "sedih hati saya awk buat mcm ni"
ain pulak yang xpasal2 tertempah tiket dosa dengan dia.. da la dia suami... lg berdosa sbb asik berkasar..

Ya Allah permudah kan urusan aku dgn suami ku...

sungguh sayu nya hati ini  bila melihat dia dalam kesedihan...
sungguh mencuit hati pabila dia senyum ketawa dan bergurau senda denganku..

jadi itu lah kisah ain selama 2 tahun ain berkawan dengan ZulRenova ni..kalau dulu... xboleh lansung sentuh tenet..
atau apa2 unsur yg boleh membuat dia marah laaa... sampai ramai kawan2 laki ain dulu pun malas layan dah haha... kecuali amer je... sbb dia tahu ain dan amer da lama jadi kawan baik... time ain susah senang dulu...
dia la yang akan banyak tegur ain kalau ain salah kalau berdepan dengan kawan-kawan lain...

kini ain menetap di sungai petani..

ikut hubby pulang ke tanah kelahirannya sbb nak jaga mak dia...
pregnant da nak masuk 8 bulan...
heee ^_^ nanti ada masa ain smbung cita balik ek... 
selamat menunaikan solat magrib... 



sekian...