Khamis, 25 Februari 2010

"SIAPA MENABUR FITNAH???"

(fwd from face book)
ko study kat UIA ek?n group nasyid Sofea ek?ko jangan sampai aku belasah ko jer..ko apa kes nak fitnah2fitnah org.sudahnyer tak habis2 nak sms budak tuh .memang dasar syaitan betul ko neh.takut pulak ko bila org tagged ko.ko jgn bi...mbang ko akan famous di Youtube tak lama lagi.see u soon.~

SALAM wbt...selamat menyambut maulidur rasul kepada semua umat islam..mari kite ingatkan kembali kisah lahirnya seorang nabi Rasul junjungan kite dimana salah satu kisah di dlm usia remaja baginda sntiasa berkata benar dan bersikap adil terhadap org yang bersama dgnnya..jd org yang selalu berkata benar insyaAllah smpur...na doanya walau tiada siapa seorang manusia pun yang tahu akan kebenarannya..

Allah itu MAHA MENDENGAR doa hambaNYA...pada ain tak perlu takut akan org2 mcm ni...berkata tnpa usul nya... mmg ain selalu kaitkan dgn NAMA ALLAH sbb hnya DIA je tpt kite bserah...kalu kite tak ingat DIA sape lg kite nk ingt kn? ingat MATI lagi mguatkan iman kite yang seperti tayar yang berpusing, kejap ada kejap tak ada.. ALLAH mampu amik NYAWA sesiapa shj yang DIA mahu.. tak kira sihat atau sakit, kaya atau miskin, muda atau pun tua, jadi ain ambil cerita ini sebagai 1 pedoman bagi setiap insan di hari mulia memperingati kelahiran nabi muhammad s.a.w.

Dan org yang selalu khianat n selalu menganiaya org lain kemudian hasil titik peluh org lain pun di akui diri sendiri pun mmg wujud dlm dunia ni mmg sntiasa akan dilaknat oleh Allah (nauzubillah)... ain tak perlu la ckp siapa org nya...takut nnt ~malu...n yg pastinya dia akan tersgt2 marah sbb kite sudah mula terbau-bau pekung di dadanya... jgn ingt ain org baru tp tak thu cerita ini... ain ada setiap saat bersama sahabat yang sudah teraniaya ini... dari dia mula amuk n mintak kereta, amik sume barang2 yang difikirkan hak bersama yang diusaha utk mase akan datang... tp di akui hasilnya pakai duit gaji sendiri... yang paling menyedihkan... bile dia dah amik semua brg2 di dlm rumah sahabat ini...

Boleh pula dia ambil resit2 pembelian n polisi2 kereta agar buktinya lebih kukuh utk jadi kan hak2 harta itu milik dia... bagaimana dgn nasib sahabat ini??... sudah pasti jatuh terjunam... sudah jatuh di timpa tangga pula... sedih... duit yang di kumpul buat niaga dan simpanan dlm asb slama ni burn mcm tu je??...

Sedih sahabat ini... adakah ini salah dia jg krn pernah berjanji dulu?... “kalau mrk berkahwin n kmudian bercerai, semua harta milik sahabat ini isterinya punya... tp... sekarang ni masih belum lagi kahwin... belum lagi di ijab kabul... belum lagi di akad n dikeluarkan ayat2 suci sebagai janji sehidup semati... tiba2 tiada pula jodohnya setelah hampir 2thn menjalin kasih, akhirnya berpisah jg..

Habis di bawa nya brg2 kpluan permulaan asas sebuah keluarga... ksian shbt ini... yang paling mnyedihkan... bile manusia ini boleh mengaku dpn fmly sndr yang duit pmbelian itu hasil dari duit gajinya sendiri... sahabat yang ain nak kongsikan ini bkn la seorang yang kaya raya nak beli tu, nak beli ni... tapi krn yang utama 'berumah tangga ke jalan Allah' (halalkan apa yang diharamkan) lalu di tunaikan bermcm2 permintaan utk kepuasan bakal isteri... nak tu... beli.... bile tak mampu... kumpul duit... nak ni... beli... bile tak suka pula apa yang di beli tu di marah pulaknya... di maki hamun nya...

Mentang2 tak dpt nk tunaikan apa yg menjadi nafsu kehendak dia... tp apakan daya, saat tu berakhir selepas hampir 2 thn dia tak lg dpt menahan sikap wanita ini.. yang terakhir dia ingat kmbali... terlambat hantar manusia ini pg bekerja... lalu di maki hamun nya di minta putus n ngaku pula hak milik yang sepatutnya bkn miliknya ksemuanye di kembalikan...

Tepat pukul 12 tgah hari, n waktu 2 sahabat ini tiba2 cal sy dlm keadaan yang sgt tidak mampu. DEMAM TP DIAM... Mmg sebelum ini ain byk beri fahaman yang baik selalunya ttg sifat sebenar seorang wanita.. sebagai kawan, kata ain “biase la.. kalau teman wanita ngajuk asik minta putus, sbnrnya bkn kehendak dia nk putus pn tp nk di pujuk agar diri terasa sgt dhargai... pmpn kn mmg manja...” apa yang ain backup ttg wanita ni ialah pd apa yang ain paham n belajar dr dulu smpai sekarang.. tp ini kali pertama ain temui sifat wanita y seperti ini...

Jd ia merupakan atmosfera baru utk ain menyelesaikan puzzle yang di beri... apa agaknya prasaan sahabat ini?.. hancur luruh dibuat nya... masalah sikit (putus) salah sikit (putus) “bagi balik (barang) yang aku dah bagi aku nak kau anta sblm pukul 12” di telan tomahannya bermacam2, asik2 putus2, pastu maki hamun... tringat ain bile di suruh nya belikan contact lens bewarna (nak cantik kot) tp bile apa yang di beli tak puas ati... maki lagi... hamun lagi...

Ish2... lama2 tak bertahan jgk sahabat ini akhirnya dgn tegas merelakan hubungan itu di leraikan tnpa apa2 diskusi lagi... terkejut beruk wanita ini... apa yang di harapnya agaknya tak tercapai... di pujuk kmbali ber ayang2 ber sayang2 siap berjanji akan berubah kpd lebih baik sehidup semati... janji tu janji ni... di minta dididik dgn lebih baik... kerana sudah pun tahu akan sahabat ini insan yang mampu mengubah hidupnya dr takuk lama (terdedah sana-terdedah sini) sampai dpt bertransformasi kepada wanita muslimah bertutup auratnya walau iman masing masih belum istaqamah sepenuh nya...

Tp apa yang di janji kan selalu di mungkiri... akhirnya kata2 terakhir dia sampaikan kepada ain “mungkin sy bukan lelaki yang terbaik utk wanita ini... sy tak cukup baik utk dia... biar lah dia cari apa yang dia mahu... cukup lah takat ini cinta sy kepada dia... saya tak mampu lg utk terus kan... sudah cukup penat nak melayan karenahnya” tanpa banyak kata2 dia terus hilang mendiamkan diri dan terus mencari jalan terbaik bgnya, seorang yang telah jatuh n berusaha utk memperbaiki kesilapan yang dia pernah buat dulu...

Di panggilnya org2 ambil barang yang baru di beli ambik bawak balik rumah... tak cukup lg??? kereta pula di minta atas alasan semua itu kepunyaan milik nya... dan macam2 lg (tak sanggup nk cerita... redha je...) sy hanya memperhatikan diri nya dari jauh, bersujud lama di surau2 dan masjid2 yang di kenali... apa yang di doakan? SIAPA TAHU?... HANYA ALLAH YANG BERHAK MENDENGAR BISIKAN HATINYA...

Ermmm.... byk lg ain nk crite ni... tp sbb tak larat dah ni... ain pun baru baik demam jgk... huhu tapi yang pasti manusia ini takkan pernah tahu n mungkin tetap takkan mengaku ksilapan dia... ibarat lembu punya susu sapi dapat nama... terlanjur pula apa yang di ungkapnya... “AIN MENABUR FITNAH???...” ish3... biar lah... ALLAH tu adil... kereta tak berjalan tu atas salah 1 sbb jgk la kot, mungkin sikit2 ditarik rezekinya dalam sedar atau tidak spt kereta yang di akui diri sendiri punya dulu segak bergerak sana sini...skrg terbengkalai sbb tak tahu punca masalah nya....

Org yang anta msg kat ain ni pun... sudah pasti bkn teman lelaki barunya yang menghantar msg2 ugut mengugut, CUMA SEORANG PEREMPUAN YANG KONON NYA MENGAKU AYAT TU DARINYA 'LELAKI'... nak bagi ain takot kot... supaya ain tutup mulut... kisah ni kisah benar... sahabat ini tidak menceritakan apa2 pd sesiapa pun... tp dr mana ain tahu?... wallahu'alam.... moga cerita ini menjadikan pedoman bg setiap insan2 seperti kite... LILLAHITAALA... wslm...
slamat menyambut maulidur Rasul...

Tiada ulasan: